torsdag 15. mai 2008

Nye impulser


I dag hadde jeg en presentasjon for lærerne på Levre, temaet var inntrykk fra NKUL og Lærende nettverk.

Jeg forklarte litt rundt begrepet web 2.0, og gikk kort inn på blogging, Flickr og Google-verktøyene. Jeg viste også kort mulighetene som kommer på NRKs skolesider.

Det er klart at for mange lærere i barneskolen virker det litt fjernt å koble web 2.0-tjenester til sin egen lærerpraksis. Det er de færreste som bruker slike tjenester selv, og da er tanken på å bruke dette i undervisning ikke den første man tenker. I tillegg er det vel kanskje også sånn at det ikke alltid er lett å finne innfallsvinkler som forsvarer bruk på de laveste trinnene.

Når det er sagt, så har vi som lærere et ansvar for å være oppdatert på det samfunnet vi utdanner våre elever til. Våre elever skal stå best mulig rustet til å møte den digitale og den analoge hverdag. Det virker også åpenlyst at man som lærer kan ha faglig utbytte av å utnytte forskjellige web 2.0 - løsninger.

Å motivere alle lærerne til å kaste seg over alle tjenester og funksjonaliteter i de forskjellige web 2.0-tjenestene virker som et feilgrep. Derimot tror jeg fint at man kan gjøre et utvalg, og på den måten få med seg mange.

I min presentasjon i dag merket jeg særlig interesse rundt Flickr. Og selv om de fleste sikkert bare kommer til å søke etter bilder, uten å bidra med egne, kan man jo kalle det en slags innfallsport til web 2.0.

Presentasjonen kan du se på Slideshare: http://www.slideshare.net/kjetil08/nye-impulser/

Ingen kommentarer: