onsdag 4. februar 2009

Skolen på Facebook?


Min skole har lenge hatt en gruppe på Facebook, opprettet av en eller annen tidligere elev. Denne gruppen / siden har vel en ganske klar profil som "tidligere elev, evt. lærer"-gruppe. Diskusjoner og bilder kan være både morsomme og plumpe.

For min skoles del, har tidligere elever stort sett vært snill i sin karakteristikk av sine forhenværende lærere, og gruppen fremstår stort sett sympatisk.

Men i disse tider med lærermangel har vi diskutert at vi må være aktive, ja sågar proaktive i vår lærerjakt. Som et lite forsøk på å følge med i tiden, tenkte jeg å prøve Facebook som formidlingskanal. Jeg følte ikke at jeg kunne bruke den gruppen som eksisterte, det ville vært merkelig ved siden av diskusjonen om hvem var flest ganger hos rektor... 

Derfor har jeg nå opprettet en offisiell gruppe for Levre skole på Facebook. Gruppen er satt opp som en gruppe hvor man kan finne informasjon om skolen, og på den måten er gruppen et redskap for skolen til den informasjonspublisering vi til enhver tid måtte føle for.

Har ikke sett andre tilsvarende grupper/sider på Facebook - hadde vært morsomt med tilbakemelding om andre har prøvd noe lignende.

Jeg regner ikke med at mange er inne på siden, men siden Jens Stoltenberg og Arbeiderpartiet er på Facebook, kunne vi ikke være dårligere!

3 kommentarer:

Bjørn sa...

Det er artig å lese dette. Jeg møter mange lærere/lærerutdannere som mener at Facebook er en styggedom. Hvis den er det, er det jo ekstra viktig at lærere og lærerutdannere vet hva det handler om...

Universiteter og høyskoler har i økende grad "alumni"-prosjekter, hvor de prøver å knytte til seg tidligere studenter. Hvis skolen i stadig større grad skal ha kontakt med samfunnet rundt seg, er kanskje å ha kontakt med tidligere elever på en fornuftig måte, ikke noe dumt sted å starte...

Kjetil sa...

Hei, Bjørn
Jeg synes skolen skal ha størst mulig grad av kontakt med samfunnet, som du nevner. Sosiale nettjenester er en større og større del av samfunnet, og jeg mener det er skolens ansvar å være tilstede på egne premisser. Altså ikke bare bli omtalt(passivt tilstede), men på egne premisser ((pro)aktivt tilstede).
Når det er sagt, så er vel ikke pågangen på vår Facebook-side overveldende:-)
Men Facebook er ikke styggedom, det handler vel kanskje om å vite hva det er, og så finne ut hvordan man kan forholde seg til det, og i beste fall hvordan man kan utnytte/tjene på det?

Nissemann sa...

Hei Kjetil! Jeg lagde gruppe for ansatte på skolen min for to år siden. Flere av de 31 deltagerne i den gruppen har nå sluttet på skolen, meg selv inkludert. Denne gruppen er likevel et sted vi kan slenge ut noen kommentarer og få litt oversikt over hva som skjer.

Som informasjon til "fremmede" ville jeg heller brukt skolens hjemmeside, siden den er det første stedet jobbsøkere vil lete. Dernest ville jeg nok ha googlet skolen, for å finne blogger eller avisartikler som omtaler skolen. Å lese ensidig informasjon på facebook er litt fremmed for meg, men så er jo jeg en "gammel" mann på 33 år...

Bra blogg du har, spennende å lese andres skoletanker!

Hilsen Jonny Eriksen - skolebloggen min